În urmă cu mai bine de un an, SNGJ Dicasterial lansa acuzații fondate la adresa Consiliului Superior al Magistraturii (C.S.M.) pentru că nu acorda eficiență principiului transparenței decizionale (pentru mai multe informații, accesați link).
Pentru a da eficiență prevederilor art. 7 alin. (2) din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, la data de 26.11.2021, CSM a publicat pe site-ul propriu procedura de “consultare publică” pentru modificarea și completarea Regulamentului de ordine interioară al instanțelor judecătorești (propunerile CSM pot fi consultate la link).
Din informațiile pe care le deținem, instanțele judecătorești – cele cărora li se aplică direct modificările propuse – nu au fost consultate, conducerea C.S.M. alegând, mai bine, să se consulte pe un grup Facebook …
Asta ca să nu vorbim despre consultarea organizațiilor sindicale și profesionale ale grefierilor, categoria socio-profesională căreia prin modificările în discuție îi sunt trasate noi atribuții de către C.S.M. – organism care nu are niciun fel de competență și atribuții cu privire la cariera grefierilor.
Și nu este prima dată când C.S.M. se comportă ca un patronat al grefierilor (vezi link).
Nu ne surprinde, însă, modalitatea “profesionistă” prin care actuala conducere a “garantului independenței justiției” înțelege sa comunice cu mediul judiciar, existând acuze inclusiv din partea membrilor Consiliului că astfel de “tehnici” sunt uzitate inclusiv în ceea ce privește activitatea propriu-zisă a instituției… în raport cu propriii membri.
Cu toate că, din cele 10 zile calendaristice în care se derulează această procedură de consultare publică, 7 zile sunt nelucrătoare, Asociația Grefierilor din România – organizație profesională a grefierilor, constituită la nivel național, a reușit să centralizeze și să transmită propuneri atât cu privire la modificările propuse la Regulamentul de ordine interioară al instanțelor judecătorești, precum și alte propuneri referitoare la unele reglementări caduce sau care nu mai corespund realităţilor din instanţe.
În susținerea propunerilor de mai sus, A.G.R. a înaintat o serie de argumente logico-juridice și tehnice, pentru care aceste prevederi trebuie abrogate sau modificate, însă ne așteptăm ca “garantul” nici măcar să nu le pună în discuție, cu atât mai mult cu cât a ales fix aceeași perioada ca în anul 2015 – luna decembrie – când a modificat pe furiș și pe repede-nainte același regulament aprobat prin HCSM nr. 1375 din 17 decembrie 2015.
Oare de ce să sperăm la creșterea gradului de încredere a cetățeanului în actul de justiție, când chiar cei aleși să-i apere independența se comportă dictatorial și autoritar!?
*IDentitate profesională!
Echipa SNGJ Dicasterial