Sindicatul Național al Grefei Judiciare Dicasterial a trimis o solicitare oficială către Avocatul Poporului, cerând intervenția în situația critică generată de refuzul Guvernului de a aloca fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale restante ale personalului din justiție. Pentru detalii, accesați aici .
Aceste drepturi sunt stabilite prin hotărâri judecătorești definitive, iar neexecutarea lor reprezintă o încălcare flagrantă a Constituției și a principiilor statului de drept. Pe scurt, grefierii și personalul din justiție cer o simplă respectare a legii și un minim de demnitate.
Ce am primit în schimb? Un răspuns care poate fi rezumat astfel: „Ne pare rău, dar nu ne privește”. Iar această esență a fost împachetată într-un limbaj tehnic, menit să ascundă pasivitatea unei instituții care se declară apărătoarea drepturilor fundamentale.
Răspunsul Avocatului Poporului a venit „rapid”… dar doar pentru a explica de ce nu poate face mai nimic.
Răspunsul Avocatului Poporului afirmă că instituția nu poate sesiza Curtea Constituțională cu privire la conflicte juridice de natură constituțională, invocând art. 146 lit. e) din Constituție. Totuși, rolul Avocatului Poporului, conform art. 59 alin. (1) din Constituție și art. 13 din Legea nr. 35/1997, este de a interveni pentru protecția drepturilor fundamentale și de a identifica soluții legale pentru situațiile care afectează grav drepturile cetățenilor. Excluderea completă a acestei intervenții este o interpretare restrictivă a atribuțiilor.
Avocatul Poporului ar trebui să fie garantul drepturilor fundamentale, nu un spectator care își motivează lipsa de acțiune cu interpretări restrictive a competențelor proprii.
Deși sesizarea solicita intervenția Avocatului Poporului pe lângă Guvern pentru alocarea fondurilor necesare, răspunsul oferit nu menționează măsuri concrete sau demersuri întreprinse. Lipsa unei presiuni instituționale asupra Guvernului poate fi interpretată ca pasivitate sau complicitate. Practic, instituția și-a asumat un rol pasiv, lăsând pe umerii justiției și ai grefierilor povara de a suporta abuzurile financiare ale statului.
Solicitarea Sindicatului Național al Grefei Judiciare Dicasterial de a monitoriza situația nu a fost abordată în răspuns. Monitorizarea continuă este o obligație procedurală importantă, mai ales în cazul drepturilor fundamentale afectate.
Avocatul Poporului invocă jurisprudența Curții Constituționale, care permite eșalonarea plăților în anumite condiții. Totuși, nu se analizează faptul că situația actuală depășește limitele proporționalității, având în vedere neachitarea tranșelor salariale stabilite chiar de stat, dar care nu sunt executate.
Analizând acest răspuns, rezultă câteva concluzii clare și, din păcate, ironice:
- Se pare că Avocatul Poporului își asumă doar ce este convenabil și intervine selectiv, ignorând misiunea constituțională de a interveni pentru apărarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor.
- În loc să folosească pârghiile de influență instituțională, Avocatul Poporului preferă să stea pe margine și să analizeze… de la distanță.
- Justificările legate de eșalonare ignoră complet impactul devastator asupra personalului din justiție. Penalitățile financiare și povara amânării plăților sunt detalii minore pentru instituția care ar trebui să ne reprezinte.
De ce mai avem nevoie de un Avocat al Poporului?
Când Avocatul Poporului nu face decât să explice de ce nu poate să ne apere drepturile, trebuie să ne întrebăm: pentru cine există această instituție? Pentru cetățeni sau pentru a valida inacțiunea autorităților publice?
Pentru ce mai este plătită din fonduri publice funcționarea acestei instituții și toți angajații săi, având în vedere politica de început de mandat a acestui Guvern de a face economii la bugetul statului și de a fi desființate, restructurate sau reorganizare instituțiile ineficiente…? Cum este și cazul Instituției Avocatului Poporului.
*IDentitate profesională!
Echipa SNGJ Dicasterial